Muzeul Boierilor Veneţiei Făgărașului

revista@vacantelatara.ro
catena-blog

Ţara Făgărașului, ţinutul unic din Transilvania, străjuit la Sud de impresionantul zid al munţilor Făgăraș, iar la Nord de Oltul ce unduiește agale, este locul unde natura deosebit de frumoasă și oamenii inimoși trăiesc perpetuu în veșnicia satului. Având o bogată istorie românească, ce se reflectă în arhitectura caselor, în arhitectura bisericilor și în vechile tradiţii populare locale, Ţara Făgărașului adăpostește nenumărate sate cu un trecut adesea uitat.

Într-unul din aceste sate însă, istoria timpurilor îndepărtate a căpătat forţa să iasă din nou la suprafaţă. Este vorba de satul Veneţia de Jos, unde s-a deschis la sfârșitul verii anului 2022 - Muzeul Boierilor Veneţiei Făgărașului - un proiect de suflet al unei tinere familii, ce și-a dorit ca strămoșii destoinici ai satului sa nu fie uitaţi.


Povestea lor începe în anul 2017, când au achiziţionat pentru o sumă modică cea mai veche casă din sat, nelocuită și părăsită de 70 de ani (ce stătea să cadă) cu gândul de a o salva, după cum spun și proprietarii:

A fost ca și când cineva ne împingea de la spate să facem acest lucru și după îndelungi “lupte interioare” am hotărât să ne urmăm imboldul, chiar dacă aparent nu aveam nici o legatură cu acea casă”. S-au hotărât să apeleze la un architect pentru a înscrie proprietatea în Lista Monumentelor Istorice. Cercetând istoria casei, a oamenilor și satului pentru dosarul de listare, au aflat o istorie ascunsă, demult uitată despre mica nobilime- boierii din Veneţia Făgărașului, sat atestat cu acest nume de la 1235. 


Boierii făgărășeni își au începuturile în timpul când Țara Făgărașului a făcut parte din Țara Românească. Boierii din Țara Făgărașului au format nobilimea românească, fiind stăpâni de pământ și de supuși, chiar daca nu au fost considerați pe deplin egali cu ceilalți nobili ai Regatului Ungariei. Autorităţile Cetăţii Făgărașului organizau din timp în timp așa numite “conscripţii”, pentru a stabili de câţi ofiţeri, soldaţi și de ce armament și echipaj dispun “boierii” din Ţara Făgărașului. O astfel de conscripţie de la 1713, enumera în satul Veneţia de Jos 29 de boieri, întrecut doar de Făgăraș, cu 31 de boieri. Constatăm astfel ca Veneţia era un important centru în secolele XVII-XVIII ce deservea Cetatea Făgărașului. 


În jurul anului 1860, în Veneţia de Jos ajunge pretor Ioan Cavaler de Pușcariu, un pasionat al istoriei neamului românesc. Acesta face o cercetare istorică în sat și transcrie textele diplomelor de înnobilare ce le găsește la fiecare familie. Astfel, după cercetări și mai aprofundate în mai multe sate din Ţara Făgarașului, ajunge să publice renumita carte “Fragmente istorice. Despre boierii din Ţara Făgărașului”. Datorită lui cunoaștem astăzi textul a cel puţin 24 de diplome de înnobilare din Veneţia de Jos, diplome ce existau încă în sat la mijlocul secolului XIX, diplome ce dovedeau un statut de care localnicii erau mândrii și la care ţineau cu preţuire. Ioan Cavaler de Pușcariu menţionează astfel, la mijlocul secolului al XIX-lea, existenţa încă a 16 familii de boieri: Comănici (alias Komanics), Stoica (alias Sztojka, Stoika, Ztoika), Monea (alias Mone, Monia), Penci (alias Pencs, Penchy, Pencz), Clocotian (alias Stoika Klokoczan), Popeneci, Rozorea, Cornea, Butza, Boer,  Szaszebesi, Veres, Szakacs (alias Zakach, Socaci), Czinte (Tinte), Milea, Tempes. Din textele acestor diplome culese atunci distingem existenţa a 13 blazoane de înnobilare în Veneţia Făgărașului. 


Din cauza perioadei comuniste, când documentele ce dovedeau “origini nesănătoase” au fost distruse, iar părinţii nu au mai vorbit copiilor lor despre acest trecut, pentru a nu îi expune prigoanei, această istorie a micii nobilimi românești a fost uitată. Se mai păstrează astăzi în original numai 5 diplome, datate 1630, 1651, 1669, 1671 și 1700, salvate ca prin minune. Importanţa lor este una deosebită, deoarece toate sunt ale unor familii din același sat, date de Principi diferiţi ai Transilvaniei, iar aceste familii încă au descendenţi în Veneţia de Jos.

 

Muzeul Boierilor Veneţiei Făgărașului expune la momentul de faţă o expoziţie de fotografie din viaţa satului, însă își va deschide expoziţia permanentă în primăvara anului 2023, când se vor putea admira cele 5 diplome încă existente, reconstituiri ale celor 13 blazoane de “Also-Venicze” (Veneţia de Jos în diplomele de înnobilare), dar și numeroase informaţii despre familiile de boieri din sat. 


Muzeul se află în “Casa Comăniciu”, cea mai veche casă din sat, actualmente restaurată și înscrisă în Lista Monumentelor Istorice, casa uneia din cele mai vechi familii nobile ale satului. Ceea ce este uimitor este cum strămoșii au “strigat” să nu fie uitaţi și au “răsplătit” pe cei ce le-au ascultat glasul. 

Dacă această casă nu ar fi fost cumpărată, probabil cele două diplome originale găsite acolo s-ar fi distrus și cu ele ar fi dispărut și istoria uitată a satului. Din cele două diplome găsite, una aparţinea fostei familii a casei - familia Comănici, ce rămăsese fără moștenitori, iar a doua a strămoșilor familiei tinere care a cumpărat casa sau a “răscumpărat moștenirea”- familia Stoica. Cele doua familii Comănici și Stoica proveneau din doi fraţi de la 1600 - Coman și Stoika.



Vă invităm să descoperiţi istoria și poveștile Muzeului Boierilor Veneţiei Făgărașului!


Text, foto: Nicoleta Grancea

Vacanţe la ţară - Revista vacanţelor cu farmec

July 21, 2025
Expoziția Ovidiu Maitec 100 se desfasoara în perioada 20 iunie – 30 august 2025 la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu.  Cel mai puternic urmaș spiritual al lui Brâncuși, artistul care a izbutit să introducă lumina în lemn, cum îl caracteriza Mircea Eliade, Ovidiu Maitec s-a născut în 1925, la Arad. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, în 1950. La începutul anilor ‘60 cioplea „un fel de zid, poartă sau pasăre”, o lucrare în al cărei perete apăreau pentru prima dată perforațiile în lemn ce aveau să devină principala sa inovație tehnică în sculptură.
By Cristian Catana July 21, 2025
Expoziția 'Dimensiunea Sebastian' , care marchează 80 de ani de la moartea scriitorului Mihail Sebastian poate fi vizitată până pe 30 August 2025 la Muzeului Național al Literaturii Române, sediul din strada Nicolae Crețulescu nr. 8, București.
By Cristian Catana July 21, 2025
“Casa9 – villa & spa” din Eșelnița, județul Mehedinți reprezintă un exemplu al evoluției serviciilor turismului, ospitalității și agrementului în spectaculoasa zonă a Cazanelor Dunării. Situată într-un peisaj pitoresc dunărean, pe drumul naţional DN57 ce leagă Orşova de Moldova Nouă, la aproximativ 15 km de Orsova, Casa9 își așteaptă oaspeții.
July 17, 2025
La Muzeul “Casa Mureșenilor” din Brașov , vă invităm să vizitați în această vară expoziția de artă contemporană “Cercul magic al vieții”. Expoziția reunește lucrări ce ilustrează colțuri din natură, surprinse de artiștii: Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Cornelia Gherlan, Bianca Ioniță și Eugen Pană. În ciclicitatea naturii, materia se metamorfozează din propriile resurse. Regnurile se extind și coabitează în rezonanță. Expoziția este deschisă în perioada 10 iulie – 30 septembrie 2025.
July 16, 2025
Profund atașată de tradițiile românești și moștenirea lăsată de familia sa, artista Svetlana Utto Predescu și-a propus să împărtășească cu publicul cele mai dragi amintiri, transformând în operă de artă obiectele primite în dar. Expoziția “Povestea continuă”, pe care a organizat-o la Sala Noua Galerie a Muzeului Național al Țăranului Român, este o superbă instalație vizuală în care o să vă bucurați de modul jucăuș în care artista a reinterpretat scaunele și portul popular. Expoziția susținută de Fundația Fildas Art și Catena pentru Artă, poate fi vizitată în perioada 2 - 20 iulie 2025.
June 30, 2025
În perioada 18 iunie – 6 iulie 2025, Galeria Cuhnie a Centrului de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” va găzdui expoziția de artă plastică „Ars Poetica”, semnată de artiștii Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Bianca Ioniță și Eugen Pană.
June 27, 2025
Cea de-a șasea ediție a Bienalei de artă contemporană Art Encounters de la Timișoara, oferă un dialog între istorie și timpul prezent, prin lucrările a 60 de artiști români și internaționali din 30 de țări.
June 26, 2025
Expoziția “HEART - Medicamente și Sentimente” este un eveniment colateral Bienalei Art Encounters 2025 din Timișoara, organizat cu sprijinul CATENA, partener de expoziție al bienalei. HEART aduce împreună două perspective artistice complementare – cea a artistului român Teodor Graur și a artistei COADY din Australia, într-un discurs vizual despre relația dintre abstract și concret, dintre remediu și emoție, dintre vitalitate și corporalitate. Expoziția, realizată de Galeria Sandwich, este deschisă la ISHO Pavilion din Timișoara, în perioada 31 mai – 28 iunie 2025.
June 24, 2025
Prima lună a verii, iunie așa cum arată denumirea populară, este luna în care se coc cireşele și alte fructe specifice începutului verii, cu alte cuvinte se dă startul la cules de fructe. Oamenii petrec cea mai mare parte din zi în natură poate și datorită faptului că predomină mirosul de tei, iasomie şi privirea e încântată de roşul macilor din lanurile de grâu. Fructele specifice sau de sezon, suculente şi aromate, sunt caisele, căpşunele, vişinele, zmeura şi, nu în ultimul rând, cireşele. 
June 16, 2025
O nouă ediție a concursului „Jurnalism pentru un Mediu Curat” – o inițiativă dedicată stimulării jurnalismului de mediu în România – s-a lansat pe data de 12 iunie. ECOTIC, în colaborare cu Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), lansează cea de-a doua ediție a concursului național „Jurnalism pentru un Mediu Curat ”. Această competiție se adresează profesioniștilor din mass-media care să contribuie prin activitatea lor publicistica la informarea si conștientizarea publicului privind protecția mediului și utilizarea eficientă a resurselor. Prin publicarea de articole, reportaje și materiale dedicate mediului, jurnaliștii devin factori determinanți ai schimbării. Într-o societate în care informația modelează comportamentele, implicarea presei în protecția mediului este esențială — pentru că un jurnalist care investighează și explică efectele schimbărilor climatice sau soluțiile de economie circulară nu doar informează, ci oferă un exemplu personal de responsabilitate civică.
Mai multe articole
catena-page