Margareta Sterian pe simeze buzoiene

revista@vacantelatara.ro
catena-blog

În anii 50 după o serie de măsuri discriminatorii și de persecuție pe care le-a suferit, Margareta Sterian, izolată acum de lumea și cercurile de artiști în care era obișnuită să activeze, se află în atelierul său, redus la o singură încăpere, în imposibilitatea de a mai putea expune la galerii sau a fi membră în vreun grup artistic, impact accentuat prin contrastul cu viața ei din perioada interbelică perioadă în care era prinsă în efervescența avangardei. 


Care era cauza situației sale de acum? Artista, având competențe multiple, pe lângă creația plastică, a mai activat și ca scriitor, scenograf sau traducător, a cunoscut un număr generos de oameni cu care a și colaborat. Acest lucru s-a concretizat, pe lângă multe altele, în realizarea antologiei poeziei americane moderne, Aud cântând America (1947) sau compunerea în 1945 a scenografiei pentru piesa de teatru Din jale se întrupează Electra scrisă de Eugene O’Neil și tradusă tot de artistă în anul 1944. 

La începutul anului 1948, după abdicarea forțată a Regelui și instaurarea forțată și ilegală a Partidului Comunist, noul regim, având o fobie exagerată în fața occidentului și a capitalismului american, a eliminat din cercul elitelor, precum este foarte bine cunoscut, toți intelectualii care erau apropiați și aveau relații cu lumea vestică și implicit cu Statele Unite. Astfel, Margareta Sterian abia ieșită de sub persecuția antonesciană, este iarăși marginalizată, scoasă din circuit și chiar în pragul de a-și pierde libertatea scăpând prin intervenția unei cunoștințe mai vechi, Mihail Sadoveanu.

Ea este unul dintre artiștii care nu s-au lăsat influențați în arta lor de regimul comunist prin implementarea în lucrări a temelor impuse de aceștia, fapt ce înlesnea revenirea în universul cultural național și reabilitarea în fața partidului.

Margareta Sterian a suportat consecințele chiar dacă ajunge să-și vândă din bunuri pe la târguri sau, pentru a se întreține, să confecționeze pălării, mănuși sau aranjamente florale.

Acesta este contextul în care apare seria de lucrări decorative prezente în colecția de artă a Muzeului Județean Buzău, opere realizate în tehnica colajului textil pe care Margareta Sterian le-a realizat fără speranța că vor fi vreodată expuse sau și mai mult, să facă parte din patrimoniul unui muzeu. Ele trădează întoarcerea artistei la primele contacte cu arta, rădăcini care s-au format prin exemplul bunicii sale care era brodeză profesionistă și de la care a învățat primele tehnici, în atelierul căreia s-a apropiat de materialul textil. 

. În majoritate au ca fundal pânza de sac, un material brut, comun, sărac peste care coase diverse petice din materiale scumpe sau broderii. Se poate asocia acest contrast dintre materiale cu diferența dintre trecutul și prezentul artistei, materialele nobile provenite din bunurile vechi se prind de pânza de sac ce ar reprezenta umilința în sărăcie a prezentului anilor 50. 

Tematica atinge câteva zone ce se regăsesc și în pictura Margaretei Sterian. Probabil inspirându-se din îndeletnicirea de a compune aranjamente florale se naște o serie de panouri decorative cu buchete de flori (Buchete I, II și III), iar lucrările: Ctitorii și Teatrul domniței Ralu fac trimitere la trecutul istoric și religios al țării și împreună cu lucrările: Nuntă-n cer, Mască populară și păsări sau În grădină aduc aminte de atmosfera magică a picturilor sale în care realitatea capătă o ușoară tentă mistică, unde acțiunea parcă se petrece într-un spațiu infinit. 


Majoritatea bunurilor culturale din colecția Margareta Sterian au fost donate cu generozitate de către legatorul testamentar al acesteia, Mircea Barzuca.

 


Muzeul Judeţean Buzău

Aleea Castanilor, nr.1, Buzău

www.muzeubuzau.ro

Text, foto; Alexandru Anghel, muzeograf artă 


Rubrica susţinuta de Programul Catena pentru Artă -

Vacanţe la ţară - Revista vacanţelor cu farmec

August 29, 2025
Pe 6 septembrie, satele din România prind din nou viață la Noaptea Muzeelor la Sate – ediția a III-a.
August 29, 2025
Despre măreție și singurătate vorbesc picturile artistului vizual Valentin Scărlătescu, reunite în expoziția intitulată „Apocalipsis Cum Figuris”. Când le privim cu atenție, vedem în ele splendoarea lanurilor de cereale, a chiparoșilor care se înalță spre cer, dar și solitudinea copacilor desfunziți, a bărcilor abandonate pe țărm, a cailor obosiți. Curatoriată de Călin Dan, expoziția poate fi vizitată la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, în perioada 14 mai – 12 octombrie 2025.
August 19, 2025
Moștenirea spirituală a românilor prin lăcașurile monahale care împânzesc țara este o binecuvântare pentru călătorul dornic de regăsire a propriului eu și o încântare a sufletului.  Mănăstirea Brâncoveni, cu hramurile „Adormirea Maicii Domnului”, „Izvorul Tămăduirii” și „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril ” se află în comuna Brâncoveni, județul Olt.
By Cristian Catana August 19, 2025
Într-o zonă încărcată de istorie și cultură, în prima capitală a Țării Românești – Curtea de Argeș (atestată documentar în anul 1330), pensiunea “Casa Domnească”, clasificată cu patru stele, își scrie povestea ospitalității începând cu anul 2007.
By Cristian Catana August 4, 2025
Înființat în anul 1990, Parcul Național Cheile Bicazului-Hășmaș se desfășoară în Carpații Orientali pe o suprafață de peste 7000 hectare, pe raza masivului Hășmaș, atingând altitudinea maximă în vârful Hășmașul Mare - 1792 m. Dispunând de un relief extrem de spectaculos datorat peisajului carstic alcătuit din dolomite și calcare, peșteri, grote, hornuri și chei impresionante, arealul este extrem de popular și vizitat, în principal in zona Cheilor Bicazului.
August 4, 2025
Noul spațiu expozițional – Vila Catena , o frumoasă casă monument architectural recent restaurată – găzduiește până la sfârșitul acestui an Expoziția Theodor Pallady – “Lecturi și culoare” .
July 21, 2025
Expoziția Ovidiu Maitec 100 se desfasoara în perioada 20 iunie – 30 august 2025 la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu.  Cel mai puternic urmaș spiritual al lui Brâncuși, artistul care a izbutit să introducă lumina în lemn, cum îl caracteriza Mircea Eliade, Ovidiu Maitec s-a născut în 1925, la Arad. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, în 1950. La începutul anilor ‘60 cioplea „un fel de zid, poartă sau pasăre”, o lucrare în al cărei perete apăreau pentru prima dată perforațiile în lemn ce aveau să devină principala sa inovație tehnică în sculptură.
By Cristian Catana July 21, 2025
Expoziția 'Dimensiunea Sebastian' , care marchează 80 de ani de la moartea scriitorului Mihail Sebastian poate fi vizitată până pe 30 August 2025 la Muzeului Național al Literaturii Române, sediul din strada Nicolae Crețulescu nr. 8, București.
By Cristian Catana July 21, 2025
“Casa9 – villa & spa” din Eșelnița, județul Mehedinți reprezintă un exemplu al evoluției serviciilor turismului, ospitalității și agrementului în spectaculoasa zonă a Cazanelor Dunării. Situată într-un peisaj pitoresc dunărean, pe drumul naţional DN57 ce leagă Orşova de Moldova Nouă, la aproximativ 15 km de Orsova, Casa9 își așteaptă oaspeții.
July 17, 2025
La Muzeul “Casa Mureșenilor” din Brașov , vă invităm să vizitați în această vară expoziția de artă contemporană “Cercul magic al vieții”. Expoziția reunește lucrări ce ilustrează colțuri din natură, surprinse de artiștii: Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Cornelia Gherlan, Bianca Ioniță și Eugen Pană. În ciclicitatea naturii, materia se metamorfozează din propriile resurse. Regnurile se extind și coabitează în rezonanță. Expoziția este deschisă în perioada 10 iulie – 30 septembrie 2025.
Mai multe articole
catena-page