Expoziția Agorafobia a artistului Ion Anghel la Muzeul Național al Țăranului Român

revista@vacantelatara.ro
catena-blog

O fascinantă introspecție realizează artistul vizual Ion Anghel, prin operele sale de artă. Sincere și profunde, lucrările reunite în expoziția "Agorafobia", transmit esența trăirilor artistului și ne ajută să înțelegem societatea actuală. Vă invităm să vizitați expoziția "Agorafobia" în perioada 13 martie – 9 aprilie 2025, la Muzeul Național al Țăranului Român din București.

Directorul Muzeului Național al Țăranului Român, Virgil Ștefan Nițulescu dezvăluie: “Această expoziție încearcă să fie deschisă, să fie prietenoasă, să ne lase pe noi să alegem între această furcă de tors și acea rachetă a morții. Ne lasă libertatea să ne gândim încotro vrem să mergem cu viața noastră. Dacă vrem să ne închidem, să fim izolaționiști, autarhi sau vrem dimpotrivă să fim cu ochii deschiși către lumea întreagă. Această expoziție uzează de mijloace vizuale extrem de puternice și asta îmi place foarte mult că nu stă închistată într-un singur tip de exprimare artistică. Sparge orice fel de barieră și face și un fel de inventar al expresiilor artistice din ultimul secol.”

Artistul vizual Ion Anghel povestește cum a început să realizeze operele expuse: “Am avut o reacție incomodă, pur și simplu, față de moda societății contemporane. Și n-am cum să tac în mine, n-am cum să fiu indiferent. În același timp, reacțiile mele sunt strict puse în operă, în domeniu, nu în alte registre, nici în politică, nici în alte științe. Acest motor care a funcționat în mine m-a făcut pur și simplu să îmi descopăr alte mijloace în creația mea, să văd cum pot eu traduce rutina asta în care mă aflu zilnic, cum pot să-i dau sens în operă.”

Criticul de artă Cristian Robert Velescu spune: “Agorafobia pentru mine înseamnă căutarea celor lăuntrice, retragerea din cele exterioare și concentrarea asupra celor interioare. Voi spune că două calități descopăr expoziției care ne primește – anume o desăvârșire a lucrărilor care e un semn al fazei mature a creației artistului și, în mod paradoxal, o prospețime neobișnuită a viziunii, care ne întâmpină pe simeze. Este un postmodernism pe care Anghel îl așează în unghiul nostru de vedere, un postmodernism care nu refuză să scotocească prin straturile istoriei artelor. El se oprește, cred eu, în avangarda istorică pe care o explorează, astfel încât el este reprezentantul unui postmodernism de natură avangardistă și, adaug eu, deloc bine temperat. E multă energie în ce așează Anghel în operele pe care ni le înfățișează. Anghel pictează, să spunem, cu spontaneitate, cu ușurință, așa cum respiră.”


Ion Anghel concluzionează: “Nu mai fac nici obiect, nu mai fac nici pictură, nici sculptură. Mă ocup cu altceva în momentul de față și urmează și alte etape. Consider că opera de artă nu trebuie să fie nici demonstrativă, nici fadă, nici frumoasă, nici urâtă. Trebuie să fie sinceră. Cu asta mă ocup.”

Eseistul Ion Bogdan Lefter spune despre expoziția “Agorafobia”: “E o expoziție formidabilă care ne întâmpină de la intrare cu o amplă perspectivă, cu o desfășurare pe care o vezi de acolo colosală și o descoperi pe parcurs. Sentimentul pe care opera lui Ion Anghel mi-l dă, de mult și acuma este spectaculos, extraordinar desfășurat, este că el explorează continuu descoperirea artei înseși. Adică el caută în toate aceste experimentări, combinații, asamblaje, polimorfisme, caută să pună în fața noastră și să trăiască el însuși ce este de fapt Arta. E un fel de utopie, un sens maximalist, extrem de ambițios.”


Text, foto: preluare din film, www.sensoarte.ro

Vacanţe la ţară - Revista vacanţelor cu farmec

July 21, 2025
Expoziția Ovidiu Maitec 100 se desfasoara în perioada 20 iunie – 30 august 2025 la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu.  Cel mai puternic urmaș spiritual al lui Brâncuși, artistul care a izbutit să introducă lumina în lemn, cum îl caracteriza Mircea Eliade, Ovidiu Maitec s-a născut în 1925, la Arad. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, în 1950. La începutul anilor ‘60 cioplea „un fel de zid, poartă sau pasăre”, o lucrare în al cărei perete apăreau pentru prima dată perforațiile în lemn ce aveau să devină principala sa inovație tehnică în sculptură.
By Cristian Catana July 21, 2025
Expoziția 'Dimensiunea Sebastian' , care marchează 80 de ani de la moartea scriitorului Mihail Sebastian poate fi vizitată până pe 30 August 2025 la Muzeului Național al Literaturii Române, sediul din strada Nicolae Crețulescu nr. 8, București.
By Cristian Catana July 21, 2025
“Casa9 – villa & spa” din Eșelnița, județul Mehedinți reprezintă un exemplu al evoluției serviciilor turismului, ospitalității și agrementului în spectaculoasa zonă a Cazanelor Dunării. Situată într-un peisaj pitoresc dunărean, pe drumul naţional DN57 ce leagă Orşova de Moldova Nouă, la aproximativ 15 km de Orsova, Casa9 își așteaptă oaspeții.
July 17, 2025
La Muzeul “Casa Mureșenilor” din Brașov , vă invităm să vizitați în această vară expoziția de artă contemporană “Cercul magic al vieții”. Expoziția reunește lucrări ce ilustrează colțuri din natură, surprinse de artiștii: Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Cornelia Gherlan, Bianca Ioniță și Eugen Pană. În ciclicitatea naturii, materia se metamorfozează din propriile resurse. Regnurile se extind și coabitează în rezonanță. Expoziția este deschisă în perioada 10 iulie – 30 septembrie 2025.
July 16, 2025
Profund atașată de tradițiile românești și moștenirea lăsată de familia sa, artista Svetlana Utto Predescu și-a propus să împărtășească cu publicul cele mai dragi amintiri, transformând în operă de artă obiectele primite în dar. Expoziția “Povestea continuă”, pe care a organizat-o la Sala Noua Galerie a Muzeului Național al Țăranului Român, este o superbă instalație vizuală în care o să vă bucurați de modul jucăuș în care artista a reinterpretat scaunele și portul popular. Expoziția susținută de Fundația Fildas Art și Catena pentru Artă, poate fi vizitată în perioada 2 - 20 iulie 2025.
June 30, 2025
În perioada 18 iunie – 6 iulie 2025, Galeria Cuhnie a Centrului de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” va găzdui expoziția de artă plastică „Ars Poetica”, semnată de artiștii Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Bianca Ioniță și Eugen Pană.
June 27, 2025
Cea de-a șasea ediție a Bienalei de artă contemporană Art Encounters de la Timișoara, oferă un dialog între istorie și timpul prezent, prin lucrările a 60 de artiști români și internaționali din 30 de țări.
June 26, 2025
Expoziția “HEART - Medicamente și Sentimente” este un eveniment colateral Bienalei Art Encounters 2025 din Timișoara, organizat cu sprijinul CATENA, partener de expoziție al bienalei. HEART aduce împreună două perspective artistice complementare – cea a artistului român Teodor Graur și a artistei COADY din Australia, într-un discurs vizual despre relația dintre abstract și concret, dintre remediu și emoție, dintre vitalitate și corporalitate. Expoziția, realizată de Galeria Sandwich, este deschisă la ISHO Pavilion din Timișoara, în perioada 31 mai – 28 iunie 2025.
June 24, 2025
Prima lună a verii, iunie așa cum arată denumirea populară, este luna în care se coc cireşele și alte fructe specifice începutului verii, cu alte cuvinte se dă startul la cules de fructe. Oamenii petrec cea mai mare parte din zi în natură poate și datorită faptului că predomină mirosul de tei, iasomie şi privirea e încântată de roşul macilor din lanurile de grâu. Fructele specifice sau de sezon, suculente şi aromate, sunt caisele, căpşunele, vişinele, zmeura şi, nu în ultimul rând, cireşele. 
June 16, 2025
O nouă ediție a concursului „Jurnalism pentru un Mediu Curat” – o inițiativă dedicată stimulării jurnalismului de mediu în România – s-a lansat pe data de 12 iunie. ECOTIC, în colaborare cu Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), lansează cea de-a doua ediție a concursului național „Jurnalism pentru un Mediu Curat ”. Această competiție se adresează profesioniștilor din mass-media care să contribuie prin activitatea lor publicistica la informarea si conștientizarea publicului privind protecția mediului și utilizarea eficientă a resurselor. Prin publicarea de articole, reportaje și materiale dedicate mediului, jurnaliștii devin factori determinanți ai schimbării. Într-o societate în care informația modelează comportamentele, implicarea presei în protecția mediului este esențială — pentru că un jurnalist care investighează și explică efectele schimbărilor climatice sau soluțiile de economie circulară nu doar informează, ci oferă un exemplu personal de responsabilitate civică.
Mai multe articole
catena-page