Vița de vie (de Drăgășani),...ca o mireasă

revista@vacantelatara.ro
catena-blog

Gala anuală a premiilor Asociaţiei Jurnaliştilor şi Scriitorilor de Turism din România (AJTR) – preşedinte, Mihai Ogrinji – desfăşurată în Vâlcea, la Drăgăşani, ne-a ocazionat o (re)descoperire a respectivelor meleaguri. Astfel, între altele, am vizitat, cu pioşenie, mănăstirile brâncoveneşti Mamu Lungeşti (pictor, Pârvu Mutu) – stareţă, maica Pavelina Ioniţă – şi Brâncoveni – aceasta din urmă în apropiere, în judeţul Olt, în perimetrul aceleiaşi localităţi regăsindu-se şi fragmentele de zid ale caselor domneşti în care s-au născut Matei Basarab şi Constantin Brâncoveanu; catedrala din Drăgăşani (construcţie 1930-1936); „expoziţia documentară Gib. I. Mihăescu”, găzduită într-o cameră a casei prozatorului drăgăşenean, acum aflată în proprietatea unei nepoate, dna Daciana Floroiu – absolventă a Academiei de Studii Economice din Bucureşti – care înţelege perfect importanţa cultivării memoriei bunicului său.


Municipiul Drăgăşani numără 15 mii de locuitori. Podgoria de astăzi se întinde pe o suprafaţă de câteva sute de hectare de deal. Domeniile, cramele şi casele de vinuri recunoscute sunt: Avincis, Bauer, Drăgaşi, Dr. Miu, Iordache, Isărescu, Ştirbey. De exemplu, crama Avincis şi domeniul Vila Dobruşa sunt susţinute de 43 ha de viţă de vie aflată pe rod, producţia medie anuală fiind de 35 mii de sticle, dintre care 10% ajung la export; domeniul şi-a adăugat 14 spaţii de cazare (camere), restaurant à la carte, suprafeţe pentru practicarea sporturilor – tenis de câmp, baschet, mini-fotbal, ping-pong –, piscină şi, nu în ultimul rând, amenajarea peisagistică. Proprietatea este a familiei Valeriu Stoica, fost preşedinte al PNL şi fost ministru al justiţiei. Avincis a preluat şi coordonarea şi sprijinul publicării unei colecţii de traduceri de carte, „In vino veritas”, a Editurii Baroque Books & Arts.

Noi am fost primiţi la Casa de vinuri Iordache, ale cărei baze s-ar fi pus încă din anul 1880. A fost relansată, „cu suflet”, în anul 2001, de către Gheorghe (Bebe) Iordache – pe plan local, evident recunoscut pentru cele două mandate de primar, în cursul cărora, de exemplu, a asfaltat străzile, a deschis centura ocolitoare a zonei centrale şi a creat condiţii pentru continuitate în livrarea apei curente. 


Din 2019, vinificaţia – acum, de pe 30 ha de viţă de vie, toate replantate – este continuată de către fiul Valentin Iordache, un tânăr competent şi entuziast. A reuşit să modernizeze şi să optimizeze operaţiunile, astfel că formaţia de lucru cvasipermanentă pe care o are în jurul său ar fi alcătuită cam din cinci oameni (el şi încă doi pe tractor, doi la legat, aceiaşi la cramă, toţi cinci în campania de tăiere), doar culesul presupunând o participare mai numeroasă. Cultivă opt soiuri, în primul rând Crâmpoşie aromată şi selecţionată, precum şi Sauvignon Blanc. Crâmpoşia este un soi autohton, unul dintre puţinele care ar fi supravieţuit de pe vremea dacilor. Altfel, pretenţia este şi a unor „reţete vechi de pe vremea dacilor”, conducând la un vin cu „însuşiri ce te duc cu gândul la Braghina, fata lui Burebista – simbolul femeii în Dacia”!? Apropo, din Păstorel Teodoreanu: Cercetând sticluţe vechi şi azi, şi ieri,/ Am dat de Crâmpoşie-ntr-o sticluţă./ Ce-i Crâmpoşia? E o ţărăncuţă,/ Dar care place foarte la boieri. 


Momentul recoltării se stabileşte pe o bază cât se poate de exactă, în funcţie de determinările de zahăr din bob, strugurele fiind desprins cu foarfeca, în lădiţe, cu grijă; la casa Iordache, producţia la hectar variază între câteva tone la Crâmpoşie, pentru un vin cu denumirea de origine controlată, şi 10-12 t, pentru vinurile vărsate. La cramă, sunt îndepărtaţi ciorchinii, este spart bobul, iar după ceva timp se realizează presarea. Se adaugă doar drojdii de fermentare, enzime de limpezire şi sulfaţi. Fermentarea se produce la o temperatură de minimum 15ºC, iar după finalizarea acesteia, după 25 de zile, se procedează la tragerea de pe drojdie. Distribuţia, deocamdată aproape exclusiv în judeţele Olteniei.

Casa Iordache oferă şi spaţii de cazare (22 de camere). Surpriza este însă sala de degustare, aici fiind etalată colecţia numismatică a regretatului Gheorghe Iordache – „Istoria leului românesc, de la talerul olandez până în zilele noastre” (mai mult sau mai puţin originală), precum şi bancnote şi monede străine –, dar şi lucrările de pictură ale soţiei, Aurelia, piese de mobilier şi nu numai. Tot dna Aurelia Iordache este deţinătoarea unei colecţii de 120 de costume populare, 30 dintre modele fiind expuse, pe suporturi (manechine), într-o încăpere situată în legătură directă cu sala de degustare. Ca să concluzionăm asupra vizitei la casa Iordache, un real exerciţiu de cultură!   


Înapoi în „oraşul dintre vii”. În centrul Drăgăşanilor, la intersecţia străzilor Tudor Vladimirescu şi Gib Mihăescu, se află Muzeul Viei şi Vinului. Clădirea, în stil neoromânesc (neobrâncovenesc), singura cu ceas din oraş – acum, monument istoric – datează din primele decenii ale secolului al XX-lea, iar din 1974 a găzduit un muzeu mixt. Dintre cele opt încăperi, încă de pe atunci două compuneau secţia viticolă. O contribuţie importantă în alcătuirea colecţiilor, uitată (cum nu de puţine ori se întâmplă), ar fi avut Ion C. Vasile, avocat, fost deţinut politic, pasionat de istoria locală, nimeni altul decât tatăl profesorului Radu Vasile – acesta din urmă născut la Sibiu, cu studiile generale absolvite la Drăgăşani, fiind prim-ministru al României în anii 1998-1999. În 1983, cu sprijinul directorului Muzeului Judeţean Vâlcea, istoricul Sergiu Purece – cu alură de baschetbalist – expoziţia viticolă a fost extinsă, în continuare instituţia făcându-se cunoscută sub numele de Muzeul Viei şi Vinului. Este adevărat că au fost preluate şi exponatele păstrate până atunci la Staţiunea de Cercetări Viti-vinicole din localitate. Nicolae Ceauşescu personal ar fi aprobat proiectul, atunci fiind primul muzeu de acest gen din ţară şi al treilea din lume! 


Încă de la începuturi, din 1983, în calitate de custode, îl „păstoreşte” dna Maria Ancuţa – care ne apare ca o persoană romantică, dispusă să relateze câte-n lună şi-n stele despre viţa şi vinul de Drăgăşani. Clădirea muzeului a fost retrocedată şi, în cele din urmă, cumpărată şi reabilitată de către autorităţile locale – primar, Costinel Stoica – în felul acesta instituţia – cândva pusă în pericol – fiind perfect asigurată. Totuşi, muzeul este subordonat administrativ consiliului local, ceea ce îi îngrădeşte din anvergură. Unele dintre exponate (arheologie, atestarea documentară a localităţii, etnografie) par să fie reminiscenţe ale vechiului muzeu mixt. Oricât ar vrea, credem că posibilităţile actualului custode sunt limitate. Mai mult decât un obiectiv pe agenda de lucru a autorităţilor locale, muzeul este o reprezentare a tradiţiilor comunităţii de podgoreni. În acest sens, caselor de vinuri din regiune li s-ar putea atribui câte o vitrină, cu invitaţia de a contribui cu propriile lor exponate – dintre acelea care, în mod obişnuit, sunt prezente în amenajarea punctelor (săli de degustare etc.) care presupun prezenţa vizitatorilor – mărturii ale bunelor tradiţii, astfel încât muzeul să devină şi un instrument, al fiecăreia în parte, de a se face mai cunoscută. (Cartea poştală alb-negru alăturată, cu o imagine a „rampei de vinuri Drăgăşani”, este din colecţia personală.) Un muzeu al viei şi vinului cu o mai bună vizibilitate – concepţie, structurare, social media – este cel de la Hârlău, din jud. Iaşi, care face parte din Complexul Muzeal Naţional „Moldova” şi, administrativ, este subordonat Ministerului Culturii. În ţară, muzee propriu-zise ale viei şi vinului mai sunt la Ghioroc (Miniş) şi, mai nou, din 2024, la Focşani. Iniţierea unei minime reţele a acestora, măcar în ideea de a se promova reciproc, le-ar putea face bine tuturor. În orice caz, muzeul drăgăşenean nu trebuie ocolit de către turişti. 


La Drăgăşani, cele mai vechi documente din muzeu datează de la Mircea cel Bătrân. Între altele, reţinem şi medaliile cu care a fost onorat, la Paris, Iordache N. Ionescu, cel care ţinea restaurantul „La trei frunze de viţă” de pe str. Covaci din Bucureşti, locul unde ar fi fost „inventaţi” şi mititeii. Apropo, între patronimul vechii familii de podgoreni Iordache din Drăgăşani şi numele de botez al cârciumarului de pe str. Covaci de odinioară evident că nu este nicio legătură. În afara interesului comun pentru... frunzele de viţă. Coincidenţa mai face ca Iordache N. Ionescu să fi preluat şi relansat afacerea de pe Covaci prin 1880, exact anul în care ar fi fost fondată, la Drăgăşani, casa de vinuri Iordache.


La Drăgăşani, pentru cazare şi masă, noi am fost primiţi, foarte bine, la Kilometrulzero – hotel şi, respectiv, motel – de către familia Eugeniu şi Gabriela Diaconescu.

 

P.S.: Între premianţii galei de la Drăgăşani, dna Aurelia Iordache – Premiul „Tezaur”, dl Eugeniu Diaconescu – Premiul de Excelenţă, dl Costinel Stoica – Premiul „Prin noi înşine”. Felicitări!

           

                                                                                                       Text: prof. Nicolae LUPU

                                                                           Foto: în colaborare cu Constantin DINA


Vacanţe la ţară - Revista vacanţelor cu farmec

October 28, 2025
Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 17-31 octombrie 2025, în spațiul Galeriei ,,Colecția de Artă”, expoziția de pictură și grafică ,,Memorii în culori”, o nouă „personală” a artistului botoșănean Cristian Bîrzoieș.
October 28, 2025
Începând cu octombrie 2025​ și până în luna martie 2026, Vila Catena invită publicul ​s​ă viziteze expoziția de artă "HOME", o expoziție de artă contemporană curatoriată de Galeria Sandwich, cu participarea a peste 30 de artiști.
October 27, 2025
Vila Catena (str. Radu Calomfirescu 15, București) găzduiește în perioada Octombrie 2025 – Martie 2026 Expoziția “Nicolae Grigorescu - Acasa”.
October 20, 2025
În fiecare an, la 1 octombrie, întreaga lume marchează Ziua Internațională a Persoanelor Vârstnice, o zi închinată recunoștinței, respectului și demnității. În preajma acestei sărbători, pe 11 octombrie 2025, municipiul Brăila – oraș cu adânci rădăcini culturale și medicale – a fost gazda Galei „Ana Aslan” , un eveniment de excepție dedicat excelenței în domeniul longevității și al îmbătrânirii active.
By Cristian Catana October 9, 2025
Industria turismului își dă întâlnire, în mai puțin de două luni, la Târgul de Turism al României – Ediția de Toamnă (TTR II) , organizat de ROMEXPO. Evenimentul, deja consacrat ca platforma centrală de promovare și business pentru sectorul turistic, va aduce în prim-plan un mix unic de oferte, destinații, idei și soluții inovatoare, care vor defini finalul de an în această industrie. Pentru companii, participarea la TTR II înseamnă mult mai mult decât prezența într-un spațiu expozițional: este o oportunitate de a se conecta direct cu mii de vizitatori interesați de vacanțe și experiențe autentice, dar și cu parteneri relevanți din domeniu. Într-o piață dinamică, unde atenția consumatorului este greu de câștigat, târgul asigură vizibilitate națională și internațională, acces la lead-uri calificate și șansa de a genera vânzări pe loc.
September 30, 2025
Ziua de 16 septembrie reprezintă un moment semnificativ, marcând vernisajul expoziției: Vechi și nou. Meșteșuguri tradiționale românești în interpretări moderne: II. Cusături. Broderie. Macrame”.
September 19, 2025
Avem ocazia să descoperim opere mai puțin cunoscute din cariera artistului Christian Paraschiv, vizitând expoziția deschisă la Galeria Romană în această toamnă. O plimbare prin galerie, ne introduce în diferitele perioade de creație ale artistului, de la lucrările încifrate realizate în perioada comunistă până la cele experimentale din perioada pariziană.
September 15, 2025
Surprinzătoare și pline de energie sunt picturile artiștilor Eusebio Spînu și Ioana Lavinia Streinu, care au deschis împreună cea de a zecea expoziție. De această dată spațiul amplu al Galeriei Academiei Române, le-a oferit celor doi artiști posibilitatea de a realiza lucrări de mari dimensiuni care te învăluie într-o stare de fericire.
August 29, 2025
Pe 6 septembrie, satele din România prind din nou viață la Noaptea Muzeelor la Sate – ediția a III-a.
August 29, 2025
Despre măreție și singurătate vorbesc picturile artistului vizual Valentin Scărlătescu, reunite în expoziția intitulată „Apocalipsis Cum Figuris”. Când le privim cu atenție, vedem în ele splendoarea lanurilor de cereale, a chiparoșilor care se înalță spre cer, dar și solitudinea copacilor desfunziți, a bărcilor abandonate pe țărm, a cailor obosiți. Curatoriată de Călin Dan, expoziția poate fi vizitată la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, în perioada 14 mai – 12 octombrie 2025.
Mai multe articole
catena-page