Cujneria sau arta cusutului pieptarelor la Moisei, Maramures

revista@vacantelatara.ro
catena-blog

Cu toții admirăm un costum tradițional atunci când, în cadrul unor evenimente sau sărbători, avem ocazia să îl vedem, însă foarte puțini știu câtă muncă se află în spatele acestei creații unice. Tradiția cusutului este renumită și recunoscută internațional, motiv pentru care costumele tradiționale românești sunt foarte apreciate de cunoscătorii din lumea largă.

În perioada petrecută la Moisei am avut plăcuta surpriză și onoarea, totodată, să fiu introdusă în tainele cusutului pieptarelor sau cujneritului cum i se spune aici, o tradiție păstrată de veacuri ce simbolizează un singur lucru, acela că moiseienii nu și-au uitat rădăcinile și duc mai departe, cu mândrie, tradiția și arta confecționării portului țărănesc, o propagă din generație în generație folosind uneltele din vechime dar și modul de utilizare a acestora.

Acest meșteșug a fost documentat la tanti Ileana din Moisei, cunoscută local ca Ileana cujnerița, femeie trecută de 70 de ani care încă lucrează la pieptare și se mândrește cu acest lucru.

La prima vedere culorile vii și bine conturate creează falsa senzație că pieptarul este cusut industrial, dar la o privire mai atentă ai să remarci micile imperfecțiuni care trădează lucrul manual. Așa se face că, fiecare pieptar este unic în felul lui chiar dacă este confecționat de aceeași persoană. Toate formele și decupăturile sunt făcute manual, fără șabloane sau alte instrumente ajutătoare.

Pentru început există niște termeni care trebuie lămuriți pentru a înțelege mai bine procedeul de fabricație. În vechime, se folosea blana de oaie sau de miel, dar datorită faptului că era foarte greu de păstrat datorită moliilor, la ora actuală se folosește blănița artificială. O blaniță foarte moale, albă, pufoasă care scoate perfect în evidență contrastele de culoare și modelele create manual.

Ca termeni specifici, locali, avem:

“prima”- partea inferioară a pieptarului, cea neagră din jurul taliei;

“cranga mică” – bentița albă de pe față ce coboară de la umeri până la subțioară;

“cranga mare” – bentița albă de pe spate ce coboară de la umăr până la talie;

“podul sau poducul” – bucata de piele ce face legătura dintre față și spate și se întinde de la subțioară până la talie;

“curele împletite” – curelușe foarte fine din piele împletite și răsucite cu ajutorul cărora se leagă podul sau poducul de fața și de spatele pieptarului. Practic este modul de legătură dintre pod și fața, respectiv spatele pieptarului;

“stic” – bentița albă de deasupra primei și cea dintre cranga mică și poduc pe față sau cranga mare și poduc pe spate;

„cărmăjie” – piele foarte fină, albă, maro sau neagră, din care se fac modelele de floare de pe fața și spatele pieptarului, curelele împletite și decupăturile pentru broderie;

“potricală” – preducea, instrument cu care se decupează circular bucățele din piele de diferite dimensiuni;

“bumb” – podoabă rezultată în urma încingerii pe plită a pielii tăiate cu potricala. Datorită temperaturii foarte mari, respectiva bucată de piele se strânge foarte rapid și devine foarte dură, ca un nasture sferic, dar de piele. Acest nasture se coase apoi, manual, pe fața și pe spatele pieptarului;

“struți” – ansamblul de mai mulți bumbi cusuți în centrul florilor de cărmăjie pe fața și pe spatele pieptarului.

Practic, fiecare pieptar este un ansamblu modular compus din diferite bentițe cusute și brodate, care sunt apoi îmbinate cu măiestrie dând pieptarului un aspect unitar. Coaserea se face numai cu ațe colorate natural și din elemente naturale.

Fiecare pieptar este unic și, aici, intervine imaginația și experiența fiecărei cujnerițe. Modelele ce sunt cusute cu o abilitate de invidiat, se realizează din memorie, venind parcă din memoria trecutului și a neamului ce a trăit pe aceste meleaguri. Nu există un manual pentru acest meșteșug ci există doar dorința de a evolua și a face un lucru perfect de la început până la sfârșit.

Tanti Ileana a fost cea care a făcut o demonstrație de cusut pieptare. Mâinile îi alegau spințare printre firele colorate care o dată înfipte în piele începeau să prindă formă. Este fascinant să vezi cum din nimic se naște un model superb, care alăturându-se altui model, dădeau viață unei adevărate opere de artă.

În timp ce cusea tanti Ileana povestea. Cum a învățat ea de mică arta cusutului și cum fura meseria de la bătrânele satului, câtă muncă este pentru crearea unui pieptar și cât de mult durează. Astfel, un pieptar pentru o persoană matură se confecționează între 30 și 45 de zile, în funcție de mărime. O muncă titanică ce necesită o vedere ireproșabilă și un simț artistic desăvârșit. Tanti Ileana parcă întinerea pe măsură ce povestea. Astfel, tradiția cujneritului a devenit povestea de viață a celei ce duce mai departe tainele creației pieptarului de Moisei.

Text și fotografii: Adriana Roman


Vacanţe la ţară - Revista vacanţelor cu farmec

July 21, 2025
Expoziția Ovidiu Maitec 100 se desfasoara în perioada 20 iunie – 30 august 2025 la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu.  Cel mai puternic urmaș spiritual al lui Brâncuși, artistul care a izbutit să introducă lumina în lemn, cum îl caracteriza Mircea Eliade, Ovidiu Maitec s-a născut în 1925, la Arad. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, în 1950. La începutul anilor ‘60 cioplea „un fel de zid, poartă sau pasăre”, o lucrare în al cărei perete apăreau pentru prima dată perforațiile în lemn ce aveau să devină principala sa inovație tehnică în sculptură.
By Cristian Catana July 21, 2025
Expoziția 'Dimensiunea Sebastian' , care marchează 80 de ani de la moartea scriitorului Mihail Sebastian poate fi vizitată până pe 30 August 2025 la Muzeului Național al Literaturii Române, sediul din strada Nicolae Crețulescu nr. 8, București.
By Cristian Catana July 21, 2025
“Casa9 – villa & spa” din Eșelnița, județul Mehedinți reprezintă un exemplu al evoluției serviciilor turismului, ospitalității și agrementului în spectaculoasa zonă a Cazanelor Dunării. Situată într-un peisaj pitoresc dunărean, pe drumul naţional DN57 ce leagă Orşova de Moldova Nouă, la aproximativ 15 km de Orsova, Casa9 își așteaptă oaspeții.
July 17, 2025
La Muzeul “Casa Mureșenilor” din Brașov , vă invităm să vizitați în această vară expoziția de artă contemporană “Cercul magic al vieții”. Expoziția reunește lucrări ce ilustrează colțuri din natură, surprinse de artiștii: Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Cornelia Gherlan, Bianca Ioniță și Eugen Pană. În ciclicitatea naturii, materia se metamorfozează din propriile resurse. Regnurile se extind și coabitează în rezonanță. Expoziția este deschisă în perioada 10 iulie – 30 septembrie 2025.
July 16, 2025
Profund atașată de tradițiile românești și moștenirea lăsată de familia sa, artista Svetlana Utto Predescu și-a propus să împărtășească cu publicul cele mai dragi amintiri, transformând în operă de artă obiectele primite în dar. Expoziția “Povestea continuă”, pe care a organizat-o la Sala Noua Galerie a Muzeului Național al Țăranului Român, este o superbă instalație vizuală în care o să vă bucurați de modul jucăuș în care artista a reinterpretat scaunele și portul popular. Expoziția susținută de Fundația Fildas Art și Catena pentru Artă, poate fi vizitată în perioada 2 - 20 iulie 2025.
June 30, 2025
În perioada 18 iunie – 6 iulie 2025, Galeria Cuhnie a Centrului de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” va găzdui expoziția de artă plastică „Ars Poetica”, semnată de artiștii Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Bianca Ioniță și Eugen Pană.
June 27, 2025
Cea de-a șasea ediție a Bienalei de artă contemporană Art Encounters de la Timișoara, oferă un dialog între istorie și timpul prezent, prin lucrările a 60 de artiști români și internaționali din 30 de țări.
June 26, 2025
Expoziția “HEART - Medicamente și Sentimente” este un eveniment colateral Bienalei Art Encounters 2025 din Timișoara, organizat cu sprijinul CATENA, partener de expoziție al bienalei. HEART aduce împreună două perspective artistice complementare – cea a artistului român Teodor Graur și a artistei COADY din Australia, într-un discurs vizual despre relația dintre abstract și concret, dintre remediu și emoție, dintre vitalitate și corporalitate. Expoziția, realizată de Galeria Sandwich, este deschisă la ISHO Pavilion din Timișoara, în perioada 31 mai – 28 iunie 2025.
June 24, 2025
Prima lună a verii, iunie așa cum arată denumirea populară, este luna în care se coc cireşele și alte fructe specifice începutului verii, cu alte cuvinte se dă startul la cules de fructe. Oamenii petrec cea mai mare parte din zi în natură poate și datorită faptului că predomină mirosul de tei, iasomie şi privirea e încântată de roşul macilor din lanurile de grâu. Fructele specifice sau de sezon, suculente şi aromate, sunt caisele, căpşunele, vişinele, zmeura şi, nu în ultimul rând, cireşele. 
June 16, 2025
O nouă ediție a concursului „Jurnalism pentru un Mediu Curat” – o inițiativă dedicată stimulării jurnalismului de mediu în România – s-a lansat pe data de 12 iunie. ECOTIC, în colaborare cu Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), lansează cea de-a doua ediție a concursului național „Jurnalism pentru un Mediu Curat ”. Această competiție se adresează profesioniștilor din mass-media care să contribuie prin activitatea lor publicistica la informarea si conștientizarea publicului privind protecția mediului și utilizarea eficientă a resurselor. Prin publicarea de articole, reportaje și materiale dedicate mediului, jurnaliștii devin factori determinanți ai schimbării. Într-o societate în care informația modelează comportamentele, implicarea presei în protecția mediului este esențială — pentru că un jurnalist care investighează și explică efectele schimbărilor climatice sau soluțiile de economie circulară nu doar informează, ci oferă un exemplu personal de responsabilitate civică.
Mai multe articole
catena-page