CU ALEXANDRU VLAHUŢĂ, ÎN VRANCEA, ACASĂ, LA CONAC

revista@vacantelatara.ro
catena-blog

Vrancea – o întreagă Românie la scară redusă! „... se poate zice că această Vrance este însăşi icoana în mic a unităţii neamului nostru” (Nicolae Iorga).

           Călătorind din sudul fierbinte şi politicianist, traseul viitoarei autostrăzi a Moldovei ne poartă prin preajma centrelor urbane Buzău şi Râmnicu Sărat. Aici, în Râmnic, în mijlocul unui sens giratoriu din inima oraşului, demult, în anii 1930, a fost dezvelit un bust al scriitorului Alexandru Vlahuţă. Acum, intersecţia este încadrată de Centrul cultural „Florica Cristoforeanu” [mare interpretă lirică, prea puţin cunoscută în ţară, născută la Rm. Sărat, din tată primar, decedat prematur, şi mamă italiancă, rămasă cu patru copii mici, „venetică” fără niciun sprijin, fiind aproape izgonită, abia la Bucureşti găsindu-şi supravieţuirea], precum şi de Colegiul Naţional „Alexandru Vlahuţă”. Apropo, la momentul dezvelirii bustului scriitorului, presa timpului atenţiona că Oscar Späthe, de altfel un sculptor recunoscut, a neglijat proporţionalitatea, astfel că soclul era prea îngust faţă de bust. Atunci, speranţa era a unui provizorat. După aproape un secol, descoperim încă o dată că „Nimic nu e mai durabil ca provizoratul!”... 


La nord de Rm. Sărat, curând intrăm în judeţul Vrancea. O vizită documentară – în cazul nostru, în cadrul „caravanei” Asociaţiei Jurnaliştilor şi Scriitorilor de Turism din România (preşedinte, Mihai Ogrinji) – nu putea să omită obiective ale Muzeului Vrancei, precum mausoleele eroilor Mărăşeşti, Mărăşti şi Soveja, precum şi Casa memorială „Ion Roată” din Câmpuri, de pe DN spre Soveja; de asemenea, mormântul familiei geografului Simion Mehedinţi de la biserica Matei Basarab din cadrul fostei mănăstiri Soveja, unde savantul a fost reînhumat mai târziu, în 1993; Teatrul comunal şi Ateneul popular din Focşani, ambele purtând numele donatorului, filantropul „Maior Gheorghe Pastia”; mormântul lui Ioan Slavici din Panciu, unde scriitorul ardelean a fost reînhumat după cutremurul din 1940. Gazda ideală a membrilor AJTR pe perioada sfârşitului de săptămână petrecut în Vrancea a fost familia Fănică Panciu, a ex-primarului orăşelului al cărui nume îl poartă, totodată fondator al Asociaţiei Culturale „Ioan Slavici”.

           Dinspre Rm. Sărat, pe E 85, după intrarea în judeţul Vrancea, curând se ajunge în comuna Dumbrăveni. Locul e cunoscut pentru statuia ecvestră, amplasată pe un mic promontoriu, a generalului rus Aleksandr Suvorov (1730-1800), de sculptorul Marius Butunoiu.


Tot în comuna Dumbrăveni, la Dragosloveni, se află Muzeul memorial „Alexandru Vlahuţă”. Născut la Pleşeşti (astăzi, Alexandru Vlahuţă), în judeţul Tutova/ Vaslui, după două căsătorii eşuate, scriitorul s-a recăsătorit aici, la Dragosloveni, în 1905, cu Ruxandra, fiica unui proprietar agricol. De observat că, odinioară, Dumbrăveni (sub numele de Plăineşti) şi Dragosloveni aparţineau de judeţul Râmnicu Sărat.

           Alexandru Vlahuţă (1858-1919) – prozator, poet, gazetar, animator cultural – după vârsta de 47 de ani, şi-a găsit la Dragosloveni liniştea de care avea atâta nevoie. Fire sensibilă, patriot, moralist, a fost principalul exponent al sămănătorismului, curent ideologic şi literar constituit în jurul revistei „Sămănătorul” (1901-1910) – concepută şi lansată chiar de către Alexandru Vlahuţă şi de către George Coşbuc. Principalul teoretician al curentului a fost Nicolae Iorga. Al. Vlahuţă a publicat un singur roman (Dan, 1894), dar mai multe volume de poezie, în epocă fiind comparat cu Mihai Eminescu. În egală măsură, nuvelist şi publicist. În anii 1890, a refuzat titlul de membru corespondent al Academiei Române. Specia pe care consacrat-o este reportajul literar, întruchipat, mai ales, de volumul România Pitorească (1901), un „atlas geografic comentat, traversat de o caldă iubire de ţară” – în cea mai frecvent citată caracterizare, aparţinându-i criticului Dumitru Micu. George Călinescu aprecia că „opera lui e mai mult un reportaj scris curat, un album de «icoane şterse», de «file rupte», de impresii luate «din goana vieţii». A şi formulat o estetică a instantaneului”. Suficient pentru a-l reconsidera, acum, precursor şi spirit tutelar al presei autohtone de turism. 


La Dragosloveni, Al. Vlahuţă i-a adăugat casei un nou corp, purtând amprenta stilului arhitectonic românesc, cu cerdac şi pridvor, autorul proiectului fiind Alexandre Clavel. Aici, la etaj, şi-a amenajat biroul. De aici, putea să aibă o perspectivă critică exactă asupra vremurilor pe care le trăia. Adesea – de jur împrejurul unei mese celebre – primea vizita prietenilor literari (B. Ştefănescu Delavrancea, I.L. Caragiale, O. Goga, D. Zamfirescu, I.Al. Brătescu-Voineşti). Scria: „Doi oameni am cunoscut în ţara noastră torturaţi de onestitatea şi religia artei lor, veşnic muncind şi veşnic nemulţumiţi de ceea ce au făcut, veşnic trişti, Eminescu în poezie şi Grigorescu în pictură”. S-a înconjurat de lucrări ale lui Grigorescu şi ale altor artişti. În 1907, va lua parte, la Câmpina, la înmormântarea prietenului său, căruia, trei ani mai târziu, îi va dedica albumul Pictorul N.I. Grigorescu – vieaţa şi opera lui. 

           În 1916, familia se refugiază din calea războiului, la Iaşi şi la Bârlad. În colecţia muzeului de astăzi, alături de docarul folosit pentru a-şi aduce prietenii la conac, se păstrează „carul de bejenie”. „L-am mai văzut la Iaşi, în iarna lui 1917. Privirea i se întunecase, glasul era cernit, iar părul negru sfida vârsta şi tristeţea sfâşietoare a timpului”, nota Cella Delavrancea, fiica prietenului său. La înapoiere, familia Vlahuţă va găsi casa distrusă. La 19 noiembrie 1919, scriitorul va pleca pe drumul fără de întoarcere. Este înmormântat la Bucureşti, în cimitirul Bellu ortodox (fig. 71). 


Amfitrioanele de la actualul muzeu ne explică ce a urmat. „Capabilă de toate devotamentele”, doamna Ruxandra Vlahuţă a înfiinţat, în 1926, un aşezământ de cultură, respectiv loc de întâlniri culturale şi şcoală pentru fetele din zonă. Şcoala va funcţiona până în 1948, pentru ca după un deceniu, în 1958, să fie deschisă casa memorială. În 1951, doamna deja plecase la întâlnirea cu soţul său. Fiecare dintre cele nouă încăperi are o funcţie precisă: salonul de primire; mărturii documentare; „spaţiu social şi uman al Pleşeştilor, locul de naştere al scriitorului”; dormitorul familiei; cămăruţa de rugăciune, cu icoane de la 1800; atelierul de lucru al doamnei Ruxandra Vlahuţă („cultul muncii [manuale], frumosului, continuităţii, tradiţiei”); camera de lucru şi camera prietenilor – acestea la etaj; şopronul, cu cele două atelaje. Apropo de „cultul muncii manuale”, Muzeul Vrancei cuprinde, în comuna Vânători, şi o Secţie de etnografie. Imobilului conacului de la Dragosloveni i se adaugă o frumoasă livadă.


Duhul scriitorului pluteşte în aerul de sfârşit de florar. Stăm, cu Vlahuţă, la sfat: „... în tot ce veţi face bun şi nobil, la orice pornire generoasă a voastră, în orice gând limpede şi tare, în orice închipuire inspirată, la orice realizare fericită de viaţă măruntă zilnică sau de artă veşnică, eu voi contribui cât voi putea de acolo de unde voi fi...” Semnele par evidente; în grădină, în retezătura trunchiului unui vechi salcâm, a lăstărit şi a crescut un puiandru de toată frumuseţea... 

           Programul de vizitare al muzeului, de miercuri până duminică, între 9 şi 17. Intrarea este... aproape gratis: între 10 lei (persoane active, pe cont propriu) şi gratuitate (de exemplu, pentru preşcolari).

           Toamna, într-o vreme, la Dragosloveni se organiza un salon literar. După aproape 40 de ediţii, manifestarea a intrat într-un con de umbră... Pe total însă, viaţa literară vrânceană are resurse nebănuite. Preşedintele Ligii Scriitorilor din Vrancea este prof. Culiţă-Ioan Uşurelu – scriitor, editor şi animator literar – pe cât de talentat, pe atât de prolific. L-am revăzut, cu drag, la Dragosloveni, la conac, în foşnetul stejarilor seculari, prezentându-ne două dintre volumele sale recente: Dialoguri polifonice. O sută de interviuri cu scriitori (700 de pagini!) şi, respectiv, Şoapte aforistice. Jos pălăria!

           „Înserează. Valea răsună de mugete. În aer e un miros răcoritor de brad şi de fâneaţă. Şi parcă nʼai mai intraʼn casă, şi parcă nʼai mai pleca de-aici...” (În Vrancea, la Alexandru Vlahuţă, România pitorească, ediţia a doua, I.V. Socecu, Bucuresci, 1902).

           

                                                                                                       Prof. univ. Nicolae LUPU,

                                                                                                                            membru AJTR

Vacanţe la ţară - Revista vacanţelor cu farmec

July 21, 2025
Expoziția Ovidiu Maitec 100 se desfasoara în perioada 20 iunie – 30 august 2025 la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu.  Cel mai puternic urmaș spiritual al lui Brâncuși, artistul care a izbutit să introducă lumina în lemn, cum îl caracteriza Mircea Eliade, Ovidiu Maitec s-a născut în 1925, la Arad. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, în 1950. La începutul anilor ‘60 cioplea „un fel de zid, poartă sau pasăre”, o lucrare în al cărei perete apăreau pentru prima dată perforațiile în lemn ce aveau să devină principala sa inovație tehnică în sculptură.
By Cristian Catana July 21, 2025
Expoziția 'Dimensiunea Sebastian' , care marchează 80 de ani de la moartea scriitorului Mihail Sebastian poate fi vizitată până pe 30 August 2025 la Muzeului Național al Literaturii Române, sediul din strada Nicolae Crețulescu nr. 8, București.
By Cristian Catana July 21, 2025
“Casa9 – villa & spa” din Eșelnița, județul Mehedinți reprezintă un exemplu al evoluției serviciilor turismului, ospitalității și agrementului în spectaculoasa zonă a Cazanelor Dunării. Situată într-un peisaj pitoresc dunărean, pe drumul naţional DN57 ce leagă Orşova de Moldova Nouă, la aproximativ 15 km de Orsova, Casa9 își așteaptă oaspeții.
July 17, 2025
La Muzeul “Casa Mureșenilor” din Brașov , vă invităm să vizitați în această vară expoziția de artă contemporană “Cercul magic al vieții”. Expoziția reunește lucrări ce ilustrează colțuri din natură, surprinse de artiștii: Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Cornelia Gherlan, Bianca Ioniță și Eugen Pană. În ciclicitatea naturii, materia se metamorfozează din propriile resurse. Regnurile se extind și coabitează în rezonanță. Expoziția este deschisă în perioada 10 iulie – 30 septembrie 2025.
July 16, 2025
Profund atașată de tradițiile românești și moștenirea lăsată de familia sa, artista Svetlana Utto Predescu și-a propus să împărtășească cu publicul cele mai dragi amintiri, transformând în operă de artă obiectele primite în dar. Expoziția “Povestea continuă”, pe care a organizat-o la Sala Noua Galerie a Muzeului Național al Țăranului Român, este o superbă instalație vizuală în care o să vă bucurați de modul jucăuș în care artista a reinterpretat scaunele și portul popular. Expoziția susținută de Fundația Fildas Art și Catena pentru Artă, poate fi vizitată în perioada 2 - 20 iulie 2025.
June 30, 2025
În perioada 18 iunie – 6 iulie 2025, Galeria Cuhnie a Centrului de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” va găzdui expoziția de artă plastică „Ars Poetica”, semnată de artiștii Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Bianca Ioniță și Eugen Pană.
June 27, 2025
Cea de-a șasea ediție a Bienalei de artă contemporană Art Encounters de la Timișoara, oferă un dialog între istorie și timpul prezent, prin lucrările a 60 de artiști români și internaționali din 30 de țări.
June 26, 2025
Expoziția “HEART - Medicamente și Sentimente” este un eveniment colateral Bienalei Art Encounters 2025 din Timișoara, organizat cu sprijinul CATENA, partener de expoziție al bienalei. HEART aduce împreună două perspective artistice complementare – cea a artistului român Teodor Graur și a artistei COADY din Australia, într-un discurs vizual despre relația dintre abstract și concret, dintre remediu și emoție, dintre vitalitate și corporalitate. Expoziția, realizată de Galeria Sandwich, este deschisă la ISHO Pavilion din Timișoara, în perioada 31 mai – 28 iunie 2025.
June 24, 2025
Prima lună a verii, iunie așa cum arată denumirea populară, este luna în care se coc cireşele și alte fructe specifice începutului verii, cu alte cuvinte se dă startul la cules de fructe. Oamenii petrec cea mai mare parte din zi în natură poate și datorită faptului că predomină mirosul de tei, iasomie şi privirea e încântată de roşul macilor din lanurile de grâu. Fructele specifice sau de sezon, suculente şi aromate, sunt caisele, căpşunele, vişinele, zmeura şi, nu în ultimul rând, cireşele. 
June 16, 2025
O nouă ediție a concursului „Jurnalism pentru un Mediu Curat” – o inițiativă dedicată stimulării jurnalismului de mediu în România – s-a lansat pe data de 12 iunie. ECOTIC, în colaborare cu Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), lansează cea de-a doua ediție a concursului național „Jurnalism pentru un Mediu Curat ”. Această competiție se adresează profesioniștilor din mass-media care să contribuie prin activitatea lor publicistica la informarea si conștientizarea publicului privind protecția mediului și utilizarea eficientă a resurselor. Prin publicarea de articole, reportaje și materiale dedicate mediului, jurnaliștii devin factori determinanți ai schimbării. Într-o societate în care informația modelează comportamentele, implicarea presei în protecția mediului este esențială — pentru că un jurnalist care investighează și explică efectele schimbărilor climatice sau soluțiile de economie circulară nu doar informează, ci oferă un exemplu personal de responsabilitate civică.
Mai multe articole
catena-page