CU ALEXANDRU VLAHUŢĂ, ÎN VRANCEA, ACASĂ, LA CONAC

revista@vacantelatara.ro
catena-blog

Vrancea – o întreagă Românie la scară redusă! „... se poate zice că această Vrance este însăşi icoana în mic a unităţii neamului nostru” (Nicolae Iorga).

           Călătorind din sudul fierbinte şi politicianist, traseul viitoarei autostrăzi a Moldovei ne poartă prin preajma centrelor urbane Buzău şi Râmnicu Sărat. Aici, în Râmnic, în mijlocul unui sens giratoriu din inima oraşului, demult, în anii 1930, a fost dezvelit un bust al scriitorului Alexandru Vlahuţă. Acum, intersecţia este încadrată de Centrul cultural „Florica Cristoforeanu” [mare interpretă lirică, prea puţin cunoscută în ţară, născută la Rm. Sărat, din tată primar, decedat prematur, şi mamă italiancă, rămasă cu patru copii mici, „venetică” fără niciun sprijin, fiind aproape izgonită, abia la Bucureşti găsindu-şi supravieţuirea], precum şi de Colegiul Naţional „Alexandru Vlahuţă”. Apropo, la momentul dezvelirii bustului scriitorului, presa timpului atenţiona că Oscar Späthe, de altfel un sculptor recunoscut, a neglijat proporţionalitatea, astfel că soclul era prea îngust faţă de bust. Atunci, speranţa era a unui provizorat. După aproape un secol, descoperim încă o dată că „Nimic nu e mai durabil ca provizoratul!”... 


La nord de Rm. Sărat, curând intrăm în judeţul Vrancea. O vizită documentară – în cazul nostru, în cadrul „caravanei” Asociaţiei Jurnaliştilor şi Scriitorilor de Turism din România (preşedinte, Mihai Ogrinji) – nu putea să omită obiective ale Muzeului Vrancei, precum mausoleele eroilor Mărăşeşti, Mărăşti şi Soveja, precum şi Casa memorială „Ion Roată” din Câmpuri, de pe DN spre Soveja; de asemenea, mormântul familiei geografului Simion Mehedinţi de la biserica Matei Basarab din cadrul fostei mănăstiri Soveja, unde savantul a fost reînhumat mai târziu, în 1993; Teatrul comunal şi Ateneul popular din Focşani, ambele purtând numele donatorului, filantropul „Maior Gheorghe Pastia”; mormântul lui Ioan Slavici din Panciu, unde scriitorul ardelean a fost reînhumat după cutremurul din 1940. Gazda ideală a membrilor AJTR pe perioada sfârşitului de săptămână petrecut în Vrancea a fost familia Fănică Panciu, a ex-primarului orăşelului al cărui nume îl poartă, totodată fondator al Asociaţiei Culturale „Ioan Slavici”.

           Dinspre Rm. Sărat, pe E 85, după intrarea în judeţul Vrancea, curând se ajunge în comuna Dumbrăveni. Locul e cunoscut pentru statuia ecvestră, amplasată pe un mic promontoriu, a generalului rus Aleksandr Suvorov (1730-1800), de sculptorul Marius Butunoiu.


Tot în comuna Dumbrăveni, la Dragosloveni, se află Muzeul memorial „Alexandru Vlahuţă”. Născut la Pleşeşti (astăzi, Alexandru Vlahuţă), în judeţul Tutova/ Vaslui, după două căsătorii eşuate, scriitorul s-a recăsătorit aici, la Dragosloveni, în 1905, cu Ruxandra, fiica unui proprietar agricol. De observat că, odinioară, Dumbrăveni (sub numele de Plăineşti) şi Dragosloveni aparţineau de judeţul Râmnicu Sărat.

           Alexandru Vlahuţă (1858-1919) – prozator, poet, gazetar, animator cultural – după vârsta de 47 de ani, şi-a găsit la Dragosloveni liniştea de care avea atâta nevoie. Fire sensibilă, patriot, moralist, a fost principalul exponent al sămănătorismului, curent ideologic şi literar constituit în jurul revistei „Sămănătorul” (1901-1910) – concepută şi lansată chiar de către Alexandru Vlahuţă şi de către George Coşbuc. Principalul teoretician al curentului a fost Nicolae Iorga. Al. Vlahuţă a publicat un singur roman (Dan, 1894), dar mai multe volume de poezie, în epocă fiind comparat cu Mihai Eminescu. În egală măsură, nuvelist şi publicist. În anii 1890, a refuzat titlul de membru corespondent al Academiei Române. Specia pe care consacrat-o este reportajul literar, întruchipat, mai ales, de volumul România Pitorească (1901), un „atlas geografic comentat, traversat de o caldă iubire de ţară” – în cea mai frecvent citată caracterizare, aparţinându-i criticului Dumitru Micu. George Călinescu aprecia că „opera lui e mai mult un reportaj scris curat, un album de «icoane şterse», de «file rupte», de impresii luate «din goana vieţii». A şi formulat o estetică a instantaneului”. Suficient pentru a-l reconsidera, acum, precursor şi spirit tutelar al presei autohtone de turism. 


La Dragosloveni, Al. Vlahuţă i-a adăugat casei un nou corp, purtând amprenta stilului arhitectonic românesc, cu cerdac şi pridvor, autorul proiectului fiind Alexandre Clavel. Aici, la etaj, şi-a amenajat biroul. De aici, putea să aibă o perspectivă critică exactă asupra vremurilor pe care le trăia. Adesea – de jur împrejurul unei mese celebre – primea vizita prietenilor literari (B. Ştefănescu Delavrancea, I.L. Caragiale, O. Goga, D. Zamfirescu, I.Al. Brătescu-Voineşti). Scria: „Doi oameni am cunoscut în ţara noastră torturaţi de onestitatea şi religia artei lor, veşnic muncind şi veşnic nemulţumiţi de ceea ce au făcut, veşnic trişti, Eminescu în poezie şi Grigorescu în pictură”. S-a înconjurat de lucrări ale lui Grigorescu şi ale altor artişti. În 1907, va lua parte, la Câmpina, la înmormântarea prietenului său, căruia, trei ani mai târziu, îi va dedica albumul Pictorul N.I. Grigorescu – vieaţa şi opera lui. 

           În 1916, familia se refugiază din calea războiului, la Iaşi şi la Bârlad. În colecţia muzeului de astăzi, alături de docarul folosit pentru a-şi aduce prietenii la conac, se păstrează „carul de bejenie”. „L-am mai văzut la Iaşi, în iarna lui 1917. Privirea i se întunecase, glasul era cernit, iar părul negru sfida vârsta şi tristeţea sfâşietoare a timpului”, nota Cella Delavrancea, fiica prietenului său. La înapoiere, familia Vlahuţă va găsi casa distrusă. La 19 noiembrie 1919, scriitorul va pleca pe drumul fără de întoarcere. Este înmormântat la Bucureşti, în cimitirul Bellu ortodox (fig. 71). 


Amfitrioanele de la actualul muzeu ne explică ce a urmat. „Capabilă de toate devotamentele”, doamna Ruxandra Vlahuţă a înfiinţat, în 1926, un aşezământ de cultură, respectiv loc de întâlniri culturale şi şcoală pentru fetele din zonă. Şcoala va funcţiona până în 1948, pentru ca după un deceniu, în 1958, să fie deschisă casa memorială. În 1951, doamna deja plecase la întâlnirea cu soţul său. Fiecare dintre cele nouă încăperi are o funcţie precisă: salonul de primire; mărturii documentare; „spaţiu social şi uman al Pleşeştilor, locul de naştere al scriitorului”; dormitorul familiei; cămăruţa de rugăciune, cu icoane de la 1800; atelierul de lucru al doamnei Ruxandra Vlahuţă („cultul muncii [manuale], frumosului, continuităţii, tradiţiei”); camera de lucru şi camera prietenilor – acestea la etaj; şopronul, cu cele două atelaje. Apropo de „cultul muncii manuale”, Muzeul Vrancei cuprinde, în comuna Vânători, şi o Secţie de etnografie. Imobilului conacului de la Dragosloveni i se adaugă o frumoasă livadă.


Duhul scriitorului pluteşte în aerul de sfârşit de florar. Stăm, cu Vlahuţă, la sfat: „... în tot ce veţi face bun şi nobil, la orice pornire generoasă a voastră, în orice gând limpede şi tare, în orice închipuire inspirată, la orice realizare fericită de viaţă măruntă zilnică sau de artă veşnică, eu voi contribui cât voi putea de acolo de unde voi fi...” Semnele par evidente; în grădină, în retezătura trunchiului unui vechi salcâm, a lăstărit şi a crescut un puiandru de toată frumuseţea... 

           Programul de vizitare al muzeului, de miercuri până duminică, între 9 şi 17. Intrarea este... aproape gratis: între 10 lei (persoane active, pe cont propriu) şi gratuitate (de exemplu, pentru preşcolari).

           Toamna, într-o vreme, la Dragosloveni se organiza un salon literar. După aproape 40 de ediţii, manifestarea a intrat într-un con de umbră... Pe total însă, viaţa literară vrânceană are resurse nebănuite. Preşedintele Ligii Scriitorilor din Vrancea este prof. Culiţă-Ioan Uşurelu – scriitor, editor şi animator literar – pe cât de talentat, pe atât de prolific. L-am revăzut, cu drag, la Dragosloveni, la conac, în foşnetul stejarilor seculari, prezentându-ne două dintre volumele sale recente: Dialoguri polifonice. O sută de interviuri cu scriitori (700 de pagini!) şi, respectiv, Şoapte aforistice. Jos pălăria!

           „Înserează. Valea răsună de mugete. În aer e un miros răcoritor de brad şi de fâneaţă. Şi parcă nʼai mai intraʼn casă, şi parcă nʼai mai pleca de-aici...” (În Vrancea, la Alexandru Vlahuţă, România pitorească, ediţia a doua, I.V. Socecu, Bucuresci, 1902).

           

                                                                                                       Prof. univ. Nicolae LUPU,

                                                                                                                            membru AJTR

Vacanţe la ţară - Revista vacanţelor cu farmec

October 28, 2025
Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 17-31 octombrie 2025, în spațiul Galeriei ,,Colecția de Artă”, expoziția de pictură și grafică ,,Memorii în culori”, o nouă „personală” a artistului botoșănean Cristian Bîrzoieș.
October 28, 2025
Începând cu octombrie 2025​ și până în luna martie 2026, Vila Catena invită publicul ​s​ă viziteze expoziția de artă "HOME", o expoziție de artă contemporană curatoriată de Galeria Sandwich, cu participarea a peste 30 de artiști.
October 27, 2025
Vila Catena (str. Radu Calomfirescu 15, București) găzduiește în perioada Octombrie 2025 – Martie 2026 Expoziția “Nicolae Grigorescu - Acasa”.
October 20, 2025
În fiecare an, la 1 octombrie, întreaga lume marchează Ziua Internațională a Persoanelor Vârstnice, o zi închinată recunoștinței, respectului și demnității. În preajma acestei sărbători, pe 11 octombrie 2025, municipiul Brăila – oraș cu adânci rădăcini culturale și medicale – a fost gazda Galei „Ana Aslan” , un eveniment de excepție dedicat excelenței în domeniul longevității și al îmbătrânirii active.
By Cristian Catana October 9, 2025
Industria turismului își dă întâlnire, în mai puțin de două luni, la Târgul de Turism al României – Ediția de Toamnă (TTR II) , organizat de ROMEXPO. Evenimentul, deja consacrat ca platforma centrală de promovare și business pentru sectorul turistic, va aduce în prim-plan un mix unic de oferte, destinații, idei și soluții inovatoare, care vor defini finalul de an în această industrie. Pentru companii, participarea la TTR II înseamnă mult mai mult decât prezența într-un spațiu expozițional: este o oportunitate de a se conecta direct cu mii de vizitatori interesați de vacanțe și experiențe autentice, dar și cu parteneri relevanți din domeniu. Într-o piață dinamică, unde atenția consumatorului este greu de câștigat, târgul asigură vizibilitate națională și internațională, acces la lead-uri calificate și șansa de a genera vânzări pe loc.
September 30, 2025
Ziua de 16 septembrie reprezintă un moment semnificativ, marcând vernisajul expoziției: Vechi și nou. Meșteșuguri tradiționale românești în interpretări moderne: II. Cusături. Broderie. Macrame”.
September 19, 2025
Avem ocazia să descoperim opere mai puțin cunoscute din cariera artistului Christian Paraschiv, vizitând expoziția deschisă la Galeria Romană în această toamnă. O plimbare prin galerie, ne introduce în diferitele perioade de creație ale artistului, de la lucrările încifrate realizate în perioada comunistă până la cele experimentale din perioada pariziană.
September 15, 2025
Surprinzătoare și pline de energie sunt picturile artiștilor Eusebio Spînu și Ioana Lavinia Streinu, care au deschis împreună cea de a zecea expoziție. De această dată spațiul amplu al Galeriei Academiei Române, le-a oferit celor doi artiști posibilitatea de a realiza lucrări de mari dimensiuni care te învăluie într-o stare de fericire.
August 29, 2025
Pe 6 septembrie, satele din România prind din nou viață la Noaptea Muzeelor la Sate – ediția a III-a.
August 29, 2025
Despre măreție și singurătate vorbesc picturile artistului vizual Valentin Scărlătescu, reunite în expoziția intitulată „Apocalipsis Cum Figuris”. Când le privim cu atenție, vedem în ele splendoarea lanurilor de cereale, a chiparoșilor care se înalță spre cer, dar și solitudinea copacilor desfunziți, a bărcilor abandonate pe țărm, a cailor obosiți. Curatoriată de Călin Dan, expoziția poate fi vizitată la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, în perioada 14 mai – 12 octombrie 2025.
Mai multe articole
catena-page