Casa memorialǎ George Topîrceanu, Nămăiești, Argeș

revista@vacantelatara.ro
catena-blog

Casa memorialǎ George Topîrceanu din localitatea Nǎmǎieşti, judeţul Argeş, este situatǎ la aproximativ 6 km de Municipiul Câmpulung, în apropierea altui obiectiv de interes turistic şi cultural, Mǎnǎstirea Nǎmaieşti. 

Casa memorialǎ George Topîrceanu aparţine de Muzeul Municipal Câmpulung. Construitǎ de mâini dibace la început de veac, casa ţǎrǎneascǎ, cu pridvor larg s-a înǎlţat în mijlocul naturii muscelene în anul 1905. Deşi, nǎscut în Bucureşti, poetul George Topîrceanu n-a contrazis criticii vremurilor care scriau despre acesta, ca fiind de loc, din Satul Nǎmǎieşti. Mai mult decât atât, Topîrceanu se mândrea cu originile sale de pe aceste meleaguri care ani la rând i-au oferit atât linişte cât şi inspiraţie pentru operele sale atât de apreciate astǎzi. Poetul şi-a petrecut 8 ani din viaţǎ în casa ţǎrǎneascǎ din Nǎmǎieşti. Aceasta a aparţinut de la început mamei sale, Paraschiva Topîrceanu, care a şi înfiinţat un atelier pentru ţesut covoare, în incinta Mǎnǎstirii de maici de la Nǎmǎieşti. Casa memorialǎ George Topîrceanu a intrat în patrimoniul Muzeului Municipal Câmpulung prin donaţia familiei Topîrceanu în anul 1958.

Dincolo de gardul de lemn, liniştea locului în care talentul creativ al poetului a prins viaţǎ în nenumǎratele volume de poezii apǎrute de-a lungul anilor, îşi aşteaptǎ vizitatorii. De la primii paşi pe care-i îndreptǎm spre curtea interioarǎ, observǎm splendoarea stilului architectural. Astfel, Casa memorialǎ George Topîrceanu ni se înfǎţişeazǎ ca fiind o construcţie tipic musceleanǎ, alcǎtuitǎ din parter, etaj şi pridvor la faţadǎ. Aşa cum vom vedea, partea muzealǎ este distribuitǎ la parterul şi la etajul clǎdirii. Camerele interioare pǎstreazǎ intactǎ atmosfera în care poetul a trǎit, oferindu-ne posibilitatea de a admira o varietate de exponate originale care au aparţinut marelui poet. Practic, fiecare colţ al fiecǎrei camere este o bucǎţicǎ din sufletul poetului, o parte a personalitǎţii sale joviale şi creative.

Curtea ţǎrǎneascǎ este îmbrǎcatǎ în straie verzi, un verde de iarbǎ proaspǎtǎ, semn cǎ greieruşul mic, rebel şi leneş va trebui sǎ-şi amâne “cri-cri-ul” toamnei gri… Aici observǎm impunǎtoarea statuie de bronz a poetului. Aceasta a fost înǎlţatǎ în anul 1973 de cǎtre ofiţerul în rezervǎ Marius Buturoiu. Pe soclul statuii putem citi frumoasele versuri finale din poezia lui George Topîrceanu “Balada Morţii”. Pentru cei ce doresc sǎ se opreascǎ preţ de câteva clipe la umbra pomilor din curte, bǎncile de lemn îi invitǎ la contemplare, loc tocmai bun pentru o incursiune imaginarǎ prin natura lui Topîrceanu. Aici, suntem înconjuraţi de un cadru natural feeric, departe de vuiete grele de fierǎraie, stând liniştiţi la umbrǎ, fǎrǎ a fi deranjaţi de vreun piţgoi care stând cu penele vâlvoi, sǎ anunţe morocǎnos trecerea celebrului accelerat… Întreaga naturǎ pare învǎluitǎ în aşteptare, o aşteptare efemerǎ pânǎ când, peste aceasta va trece întâi o boare, pe deasupra viilor, furând de prin ponoare, puful pǎpǎdiilor. Parcǎ şi-acum ni-l închipuim pe Topîrceanu privind spre grǎdina sa cu flori, unde petuniile mângâiate de vântul tomnatic îşi întreabǎ consoartele “ce ne facem fetelor?”. Prin aceste detalii şi privind tot ce ne înconjoarǎ începem sǎ înţelegem inspiraţia poetului, care a cântat cu-atâta mǎiestrie dragostea sa faţǎ de naturǎ, faţǎ de micile vieţuitoare, dragostea pentru fiecare anotimp şi pentru fiecare lunǎ a anului. 

Titlurile creaţiilor sale sunt sugestive, poezii precum: “Rapsodii de primǎvarǎ”, “Rapsodii de varǎ”, “Rapsodii de toamnǎ”, “Noapte de iarnǎ”,”Balada unui greier mic”,“Octombrie”, “Sfârşit de varǎ” şi multe, multe altele, fiind apreciate şi astǎzi, atât de cei tineri cât şi de cei în vârstǎ, nostalgicii vremurilor lui Topîrceanu.

Este timpul sǎ pǎrasim încântǎtoarea curte şi sǎ pǎtrundem în casa poetului, unde fiecare detaliu, fiecare mǎrturie ni se va înfǎţişa asemenea unui vers din poezia vieţii marelui poet. Astfel pǎtrundem în holul rǎcoros, unde, pe perete, putem admira ultimul portret al poetului. Din hol, vom pǎşi în prima camerǎ, unde vom gǎsi un loc racoros, cu pereţi albi purtând dincolo de albul varului, sufletul vremurilor în care Topîrceanu işi povestea întâmplǎrile cotidiene, mamei sale. Astǎzi, aici putem gǎsi o serie de documente originale şi volume de poezii pe care autorul le-a publicat de-a lungul vieţii. Micuţa expoziţie de la parter este întregitǎ de fotografii ale acelor vremuri şi de scrisori pe care marele poet şi le trimitea cu bunii sǎi prieteni, Panait Istrati şi Mihail Sadoveanu, acesta din urmǎ un adevǎrat camarad de nǎdejde şi un veritabil partener de vânǎtoare. Acum, fie vorba între noi, tot cu el discuta şi micile poveşti amoroase pe care Topîrceanu le trǎia alǎturi de poeta Otilia Cazimir.

Pǎrǎsind aceastǎ camerǎ, o scarǎ interioarǎ de lemn ne va conduce pe pridvor, ca mai apoi sǎ descoperim douǎ încǎperi având o dispunere simetricǎ. Prima încǎpere ne înfǎţişeazǎ atmosfera în care poetul “Baladelor vesele şi triste” dǎdea naştere versurilor care farmecǎ prin însǎşi simplitatea lor. Aici, descoperim camera de lucru, în mijlocul cǎreia se aflǎ biroul pirogravat, alǎturi de biblioteca în care poetul îşi ţinea în siguranţǎ creaţiile. Pe lângǎ acestea, observǎm şi un vechi aparat de fotografiat, detaliu mai puţin cunoscut despre George Topîrceanu. Astfel, el nu reda natura doar prin frumuseţea versului, ci şi prin clipele furate prin intermediul fotografiilor. La urma urmei, aşa-s artistii adevǎrţi. 

Rǎsfoim în continuare atmosfera poeticǎ în care Topîrceanu a locuit şi descoperim o camerǎ deosebitǎ, încǎrcatǎ de tradiţie, de linişte şi de vers. Mobilierul de epocǎ alǎturi de covoarele şi de ţesǎturile purtând motive populare oferǎ privirii o adevaratǎ scenǎ de culoare şi de specific tradiţional muscelean. Pe peretele din stânga observǎm obiectele de vânǎtoare, pe care poetul le mânuia cu iscusinţǎ în timpul partidelor de vânǎtoare. 

Întreaga trǎire poeticǎ a fost completatǎ de ghidul casei memoriale care ne-a oferit informaţii despre viaţa poetului, prin versuri încǎrcate de sensibilitate, zâmbet şi voioşie, asemeni creaţiilor poetului George Topîrceanu.

  • George Topîrceanu (n. 20 martie 1886, Bucureşti - d. 7 mai 1937, Iaşi) - poet, prozator, memorialist şi publicist român.
  • A condus împreună cu Mihail Sadoveanu Revista Însemnări literare din 1919 şi Revista Însemnări Ieşene, din 1936. 
  • În anul 1926, George Topîrceanu obţine premiul naţional de poezie. 
  • La propunerea marelui său prieten, Mihail Sadoveanu, în 1936, el este ales membru corespondent al Academiei Române.


Volume:

Balade vesele Şi triste, Bucureşti (1916).

Parodii originale, Bucureşti (1916).

Amintiri din luptele de la Turtucaia, Bucureşti (1918).

Strofe alese. Balade vesele şi triste, Iaşi (1920).

În ghiara lor... Amintiri din Bulgaria şi schiţe uşoare, Iaşi (1920).

Migdale amare, Bucureşti (1928).

Scrisori fără adresă, proză umoristică şi pesimistă, Bucureşti (1930).

Pirin-Planina, epizoduri tragice şi comice din captivitate, Bucureşti (1936).

Minunile Sfîntului Sisoe, roman satiric neterminat, publicat postum (1938).

„Dacă la vreo şezătoare literară apărea pe scenă Topîrceanu, sala izbucnea spontan în aplauze. Dar nu în aplauze reci, care manifestă o admiraţie cerebrală, ci un joc zglobiu al mâinilor, mărturie de mulţumire şi plăcere...”

(Demostene Botez)


CASA MEMORIALǍ GEORGE TOPÎRCEANU

Localitate: Nǎmaieşti, Argeş

 www.Campulungmuscelmuseum.ro

Program vizitare: Marţi - Duminică 10-17; Luni închis

Text & Foto : Catanǎ Cristian-Alexandru


Vacanţe la ţară - Revista vacanţelor cu farmec

July 21, 2025
Expoziția Ovidiu Maitec 100 se desfasoara în perioada 20 iunie – 30 august 2025 la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu.  Cel mai puternic urmaș spiritual al lui Brâncuși, artistul care a izbutit să introducă lumina în lemn, cum îl caracteriza Mircea Eliade, Ovidiu Maitec s-a născut în 1925, la Arad. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, în 1950. La începutul anilor ‘60 cioplea „un fel de zid, poartă sau pasăre”, o lucrare în al cărei perete apăreau pentru prima dată perforațiile în lemn ce aveau să devină principala sa inovație tehnică în sculptură.
By Cristian Catana July 21, 2025
Expoziția 'Dimensiunea Sebastian' , care marchează 80 de ani de la moartea scriitorului Mihail Sebastian poate fi vizitată până pe 30 August 2025 la Muzeului Național al Literaturii Române, sediul din strada Nicolae Crețulescu nr. 8, București.
By Cristian Catana July 21, 2025
“Casa9 – villa & spa” din Eșelnița, județul Mehedinți reprezintă un exemplu al evoluției serviciilor turismului, ospitalității și agrementului în spectaculoasa zonă a Cazanelor Dunării. Situată într-un peisaj pitoresc dunărean, pe drumul naţional DN57 ce leagă Orşova de Moldova Nouă, la aproximativ 15 km de Orsova, Casa9 își așteaptă oaspeții.
July 17, 2025
La Muzeul “Casa Mureșenilor” din Brașov , vă invităm să vizitați în această vară expoziția de artă contemporană “Cercul magic al vieții”. Expoziția reunește lucrări ce ilustrează colțuri din natură, surprinse de artiștii: Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Cornelia Gherlan, Bianca Ioniță și Eugen Pană. În ciclicitatea naturii, materia se metamorfozează din propriile resurse. Regnurile se extind și coabitează în rezonanță. Expoziția este deschisă în perioada 10 iulie – 30 septembrie 2025.
July 16, 2025
Profund atașată de tradițiile românești și moștenirea lăsată de familia sa, artista Svetlana Utto Predescu și-a propus să împărtășească cu publicul cele mai dragi amintiri, transformând în operă de artă obiectele primite în dar. Expoziția “Povestea continuă”, pe care a organizat-o la Sala Noua Galerie a Muzeului Național al Țăranului Român, este o superbă instalație vizuală în care o să vă bucurați de modul jucăuș în care artista a reinterpretat scaunele și portul popular. Expoziția susținută de Fundația Fildas Art și Catena pentru Artă, poate fi vizitată în perioada 2 - 20 iulie 2025.
June 30, 2025
În perioada 18 iunie – 6 iulie 2025, Galeria Cuhnie a Centrului de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” va găzdui expoziția de artă plastică „Ars Poetica”, semnată de artiștii Gabriela Aniței, Bogdana Contraș, Bianca Ioniță și Eugen Pană.
June 27, 2025
Cea de-a șasea ediție a Bienalei de artă contemporană Art Encounters de la Timișoara, oferă un dialog între istorie și timpul prezent, prin lucrările a 60 de artiști români și internaționali din 30 de țări.
June 26, 2025
Expoziția “HEART - Medicamente și Sentimente” este un eveniment colateral Bienalei Art Encounters 2025 din Timișoara, organizat cu sprijinul CATENA, partener de expoziție al bienalei. HEART aduce împreună două perspective artistice complementare – cea a artistului român Teodor Graur și a artistei COADY din Australia, într-un discurs vizual despre relația dintre abstract și concret, dintre remediu și emoție, dintre vitalitate și corporalitate. Expoziția, realizată de Galeria Sandwich, este deschisă la ISHO Pavilion din Timișoara, în perioada 31 mai – 28 iunie 2025.
June 24, 2025
Prima lună a verii, iunie așa cum arată denumirea populară, este luna în care se coc cireşele și alte fructe specifice începutului verii, cu alte cuvinte se dă startul la cules de fructe. Oamenii petrec cea mai mare parte din zi în natură poate și datorită faptului că predomină mirosul de tei, iasomie şi privirea e încântată de roşul macilor din lanurile de grâu. Fructele specifice sau de sezon, suculente şi aromate, sunt caisele, căpşunele, vişinele, zmeura şi, nu în ultimul rând, cireşele. 
June 16, 2025
O nouă ediție a concursului „Jurnalism pentru un Mediu Curat” – o inițiativă dedicată stimulării jurnalismului de mediu în România – s-a lansat pe data de 12 iunie. ECOTIC, în colaborare cu Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), lansează cea de-a doua ediție a concursului național „Jurnalism pentru un Mediu Curat ”. Această competiție se adresează profesioniștilor din mass-media care să contribuie prin activitatea lor publicistica la informarea si conștientizarea publicului privind protecția mediului și utilizarea eficientă a resurselor. Prin publicarea de articole, reportaje și materiale dedicate mediului, jurnaliștii devin factori determinanți ai schimbării. Într-o societate în care informația modelează comportamentele, implicarea presei în protecția mediului este esențială — pentru că un jurnalist care investighează și explică efectele schimbărilor climatice sau soluțiile de economie circulară nu doar informează, ci oferă un exemplu personal de responsabilitate civică.
Mai multe articole
catena-page